Case Boerhof

"We weten waar we goed in zijn. Maar wat maakt ons nu beter?"
Met die vraag klopte Kristel Leerkes- Boerhof, directeur van Boerhof Projectinrichters uit Heeten, aan bij DG&K Leiders en Managers. Het bedrijf had een paar lastige jaren achter de rug, met een reorganisatie tot gevolg. Dit leidde echter niet tot voldoende resultaatverbetering. "Nog verder snijden in ons personeelsbestand was geen optie", aldus Leerkes-Boerhof. "We moesten dus efficiënter en effectiever leren werken. Maar hoe?"

"Waar gaat je hart nu sneller van kloppen?"
Om achter de drijfveren en talenten van elke medewerker en het management te komen, vormde deze vraag het uitgangspunt in de onderzoeksfase door Michel Kolman en Roland de Groot van DG&K. Met een uitgebreide analyse werden de passie, drijfveren en de talenten van elke medewerker in kaart gebracht. Van daaruit is invulling gegeven aan de vraag: wat past bij je functie en wat past bij jou als persoon? Vanuit eigen drijfveer werken "Taakscheiding is heel belangrijk", legt Kolman uit. "Verkopers willen graag verkopen, die moet je niet vermoeien met het papierwerk daaromheen. Terwijl dat voor een werkvoorbereider juist zijn of haar ding is. Zo werkt iedereen vanuit z'n eigen drijfveer en kracht." De Groot vult aan: "De medewerkers van Boerhof Projectinrichters hadden, mede als gevolg van de reorganisatie, veel neventaken. Dat kwam de effi ciency niet ten goede. Wij hebben gekeken naar wat hierin logisch was. Vervolgens hebben we de taken opnieuw verdeeld." De functies binnen het bedrijf worden door deze duidelijkere taakscheiding nu veel beter benut. Dankzij het gebruik van één centraal administratiesysteem is ook het verkoopproces vereenvoudigd. Zo creëren we eigenaarschap binnen de organisatie.

Medewerkers betrekken 
De aanpak door DG&K kenmerkt zich door het betrekken van medewerkers bij wat zich in de organisatie afspeelt. "We geven hen inzicht in hoe de organisatie ervoor staat en wat de kernwaarden zijn. Wanneer medewerkers zich betrokken en daardoor verantwoordelijk voelen, worden ze creatiever. Ze komen zelf met oplossingen en ideeën, waardoor je als organisatie snel resultaat ziet."

Synergie door krachtenbundeling 
Bij Boerhof Projectinrichters wordt dit beaamd: "We zien het onder andere terug in de motivatie en de sfeer. Die was voorheen ook goed, maar er ontbrak als het ware een gezamenlijk doel. Inmiddels is er door krachtenbundeling veel meer synergie ontstaan. Het resultaat hiervan vinden we niet alleen terug in de cijfers, maar ook in de omgang met elkaar en de ideeën die uitgewerkt worden."

U kunt deze klantcase ook downloaden.

Scroll naar boven